Jan Wagner op bezoek bij Poetry International in Rotterdam

Vorig jaar verscheen bij Uitgeverij Podium de veelgeprezen bundel Regentonvariaties van de Duitse dichter Jan Wagner, waarmee hij als eerste dichter ooit de prestigieuze Preis der Leipziger Buchmesse won. Op de komende editie van Poetry International in Rotterdam treedt Wagner diverse malen op, tussen 30 mei en 4 juni.

 

Dinsdag 30 mei – Opening festival

20:15 – 22:00 uur

 

Woensdag 31 mei – Poetry Short

18:30 – 19:15 uur

 

Donderdag 1 juni – 3 dichters

20:00 – 21:00 uur

 

Vrijdag 2 juni – Poetry & Art Gallery Tour

13:30 – 16:00 uur

 

Zaterdag 3 juni

13:30 – 15:00 uur – VPRO Academy

21:30 – 23:00 uur – Slot festival

 

Zondag 4 juni – Poetry Trompenburg

12:30 – 14:00 uur

 

Bekijk zijn optreedschema op de website van Poetry International. Tickets zijn verkrijgbaar via de ticketshop van het festival.

 

Over Jan Wagner en Regentonvariaties:

 

Jan Wagner (1971) bestormde vorig jaar de Duitse bestsellerlijsten. Hij won met zijn poëziebundel Regentonvariaties als eerste dichter ooit de prestigieuze Preis der Leipziger Buchmesse. Sindsdien werden in Duitsland meer dan dertigduizend exemplaren van deze dichtbundel verkocht. Eerder publiceerde hij een zestal dichtbundels en werd hij meerdere malen bekroond.

 

Regentonvariaties barst uit zijn voegen van  vvh9789057597671_kleinbeelden die je anders naar de wereld doen kijken: sleedoornbessen na de eerste vorst, wegstuiterende tennisballen, de Nieuw-Zeelandse wind. Hij laat het zevenblad schuimen zodat het je wit voor de ogen wordt en huivert mee met de kinderen die in een morielje een vieze oude man denken te zien.
Wagner zoomt in, laat overvloeien, associeert, vergroot, zodat je blik ruimer wordt en je het gevoel krijgt even tot het wezen van de dingen te zijn doorgedrongen.

Niemand minder dan Nijhoff-prijswinnares Ria van Hengel vertaalde Wagners poëzie, die zij als volgt typeert: ‘Elk gedicht is een wereld op zich, een miniatuur. Je blijft kijken, naar de door zevenblad overwoekerde tuin, naar de drie ezels achter het hek, naar de auto die langzaam ingesneeuwd raakt. En al kijkend merk je dat je blik verschuift, je ziet meer dimensies, het wezen van het onderwerp dringt tot je door.’