Boekblad: Kluun-tram rijdt door Amsterdam

Door: Enno de Witt | 24 maart 2017


Uitgeverij Podium laat vier weken lang een tram door Amsterdam rijden met reclame voor DJ van Kluun. De eerste druk van de roman is bijna op, een tweede is in de maak.

kluuntram.jpg

Foto: Kluun (l) en Joost Nijsen voor de DJ-tram

‘We wilden in het hart van de Randstad in het hart van het boekenseizoen uitdragen hoe geweldig dit boek ontvangen is’, zegt uitgever Joost Nijsen. Oorspronkelijk zat het tramplan niet in de marketingplanning: ‘Die hadden we goed voorbereid, met onder meer een grote outdoorcampagne op dancefestivalterreinen de komende maanden en reclameborden langs de snelwegen, maar we hadden ook een budget voor printadvertenties. We adverteren wel wat maar print blijft een traditionele vorm, die niet altijd werkt, terwijl je voor een pagina in de Volkskrant of NRC toch al gauw twintig mille kwijt bent.’

Kluun zelf kwam met het idee van een tram: ‘Hij heeft een vriend die baas is bij JCDecaux, die de abri’s en dus ook de trams doen. Hij belde me op met het idee en ik moest eerst keihard lachen. Ik dacht ook dat het nog nooit was gedaan, maar een paar maanden geleden heeft Nieuw Amsterdam een Cruijff-tram laten rijden. Het enige wat wij kunnen claimen is dat dit de eerste tram is met reclame voor een Nederlandse roman.’

Met JCDecaux kwam Nijsen er snel uit: ‘Ik dacht dat het onbetaalbaar zou zijn, maar dat bleek mee te vallen, ook al omdat zij het een leuk idee vonden en water bij de wijn deden. Ik wil er niet veel over zeggen, maar je moet denken aan de prijs van een nieuwe Chinese auto. Ik heb er wel diep over moeten nadenken, want je neemt als uitgever wel een risico. In de uitgeverij is het een vuistregel dat je voor een titel 5% van je netto-omzet uit kunt geven aan promotie, maar voor een bestseller mag je dat best verdubbelen. De eerste druk van 40.000 is bijna weg. Dat creëert al met al een budget waarmee je wel iets leuks kunt doen.’ Een tweede druk is in de maak.

Een factor die meespeelde bij de positieve beslissing was dat Nijsen merkt dat het publiek voor deze titel voornamelijk of in elk geval in eerste instantie in de Randstad zit: ‘Veel jonge urban professionals bijvoorbeeld. We wilden daarom een localbreakout vanuit Amsterdam, ook om te laten zien dat het boek wel degelijk goed ontvangen en geapprecieerd wordt, op Arjan Peters in de Volkskrant na. Als ik een boekhandel binnenloop krijg ik wel eens te horen dat we het geweldig in de markt hebben gezet, maar dat het “gemengd ontvangen” is. Dat is niet zo, de receptie is juist beter dan bij zijn vorige boeken. Vandaar dat we quotes van onder andere Het Parool, Vrij Nederland en Tommy Wieringa op de tram hebben laten zetten.’

Het gaat om één tramstel dat vier weken lang over alle Amsterdamse lijnen rijdt. De reacties zijn volgens Nijsen positief: ‘Schrijvers, ook van andere uitgeverijen, zijn jaloers. Gisteren werd ik gebeld door de directeur van Linneaus Boekhandel. Die zag de tram voorbijrijden en wilde er meteen iets extra’s rond Lijn 9 mee organiseren, maar dat gaat helaas niet, want vandaag en morgen rijdt hij alweer op andere lijnen.’

Of de GVB kan regelen dat de DJ-tram vanavond langs de rode loper bij Paradiso rijdt is nog niet bekend.

Bron: Boekblad.nl