
Boekblad: gratis e-boek bij nieuwe Kluun
Boekblad reageerde aldus op ons persbericht over het gratis e-book bij de nieuwe roman van Kluun.
‘‘Deze week ligt eindelijk DJ in de winkel, de nieuwe Kluun. Voorzien van een krascode, waarmee kopers gratis het e-boek kunnen binnenhalen. Volgens Podium-uitgever Joost Nijsen uniek voor ons land, zeker voor een literaire roman.
Het boek werd aangekondigd voor 2014, maar publicatie werd telkens uitgesteld. ‘Sommige wijn wordt lekkerder bij het rijpen’, zegt Nijsen.
Enkele jaren geleden was het nog onmogelijk om een e-boek gratis weg te geven bij een fysiek boek. Het werd gezien als korting, in de zin van de Wet op de vaste boekenprijs. Sinds dat obstakel is weggenomen, zijn er enkele experimenten geweest, maar niets in de geest van wat Podium nu doet. Het ging dan om tijdelijke acties, waarbij het e-boek simpelweg werd weggegeven.
Voor de zekerheid heeft Nijsen het nodige advies ingewonnen, onder meer bij Martijn David van het NUV en advocaat Hans Bousie. De uitkomst was positief, het enige wat het plan nog kon fnuiken waren technische uitdagingen en angst voor hacken en piraterij. Over het eerste was Nijsen er met CB en drukkerij Wilco/Wöhrmann snel uit. Het bleek mogelijk te zijn om op een dunne kras-sticker een unieke code aan te brengenen deze zonder al te hoge meerkosten achterin het boek aan te brengen. De koper kan met die code naar de speciale website (djkluun.nl). Daar voert hij naam en e-mailadres in, waarna hij per omgaande het e-boek krijgt toegestuurd.
‘Dat heeft voor mij ook als voordeel dat ik tienduizend en misschien wel honderdduizenden namen en contactgegevens krijg. We vragen verder of de koper wil invullen waar hij het boek heeft gekocht, in een webwinkel, een keten of een zelfstandige boekhandel.’ Voor iedere download betaalt Podium een bedrag, ‘in de dubbeltjessfeer’, aan CB.
Uiteindelijk moest hij als ondernemer zelf beslissen of hij het risico aandurfde: ‘Je kunt dan heel angstig zijn en overal beren op je weg zien. Dat het boek wordt gehackt en overal verspreid. Dat het doorgegeven wordt in huishoudens en studentenhuizen. Maar wij wilden deze service leveren en eigenlijk was de enige vraag hoe we dat konden doen.’
DJ verschijnt in een eerste oplage van 40.000 exemplaren, winkelprijs 19,99 euro. Het e-boek is ook los verkrijgbaar en kost dan 9,99 euro. De standaardprijs voor een digitaal boek bij Podium: ‘Jaren geleden had je profeten, die voorspelden dat het papieren boek zou verdwijnen. Ik behoorde tot de voorzichtige traditionalisten. In die tijd hielden veel uitgevers nog vast aan 80 procent van de winkelprijs. Geen wonder dat niemand die e-boeken wilde hebben. Intussen nam de piraterij toe. We hebben toen de prijs naar onder een tientje verlaagd. Lang bleef de afzet op 3 procent van het totaal steken, maar vorig jaar maakte het e-boek bij ons daar 7 procent van uit. Ik verwacht dat 5 procent stabiel de ondergrens wordt, met een groeipotentie naar 10 procent’.’’
Bron: Boekblad.nl