Podium


Column Joost Nijsen


IMG_20150616_0949178.jpg

ZOMERLESSEN


Joost Nijsen 16-06-2015

Als uitgever doe je aan zowel ‘selling in’ als ‘selling out’. Anders gezegd: je zorgt ervoor dat de boeken van je schrijvers zo goed mogelijk in de winkel liggen, maar je doet er ook alles aan om lezers naar die winkels te krijgen. Als een van de twee sporen ontbreekt, is er weinig kans op succes. Grote stapels de winkels binnenduwen leidt tot teleurstelling en kapitaalvernietiging als de vraag ontbreekt. En andersom stagneert de boel als je vraag weet op te wekken, maar dat geweldige begeerde boek in de magazijnen van het Centraal Boekhuis opgestapeld ligt in plaats van in het zonlicht van een etalage of actietafel prijkt.

Een goede uitgever is tweebenig, kun je ook zeggen. Scoren met links én rechts, zo moet dat, in het totaalvoetbal van de huidige boekenmarkt.

Zo ontwikkelden wij een zomercampagne die as we speak van start ging op maar liefst 90 stations. Topromans voor een topvakantie, bevelen we aan, op posters zo groot dat het zelfs de bijziende reiziger niet kan ontgaan.

We menen het ook nog eens! Voor elk wat wils in deze campagne: de alom geprezen nieuwe romans van Alex Boogers, Renate Dorrestein, Michel Faber, Ronald Giphart, Martine de Jong en Inge Schilperoord.

Je zou bijna denken dat het een campagne is van de CPNB, met dien verstande, dat al deze boeken van één aanbieder zijn. De naam van die trotse uitgeverij hebben we er uiteraard eerlijk bij geschreven.

Wat de ‘selling in’ betreft voltrekken zich in deze campagne ook beloftevolle ontwikkelingen. Sommige winkels richten op dit moment zelfs speciale hoekjes in, met ons zomerse materiaal erbij (van posters en slippers tot strandballen en zonnebrillen). Andere verkooppunten zijn selectiever en houden zich bij de meest bewezen sellers uit deze selectie van zes. Dat mogen we jammer vinden – er heerst ook besef dat het voor boekverkopers in deze tijd (nood)zaak is een selectieve keuze te maken uit het nog altijd overweldigende aanbod van nieuwe en ‘oude’ boeken. Zowel winkelruimte als inkoopbudgetten zijn nu eenmaal aan beperkingen onderhevig.

Ondertussen lijkt de Nederlandse economie aan te trekken. Makelaars, aannemers en woninginrichters beginnen weer vrolijk te kijken. Laten we hopen dat ook boekwinkels die groeiende bestedingsruimte gaan ondervinden! En ook dat consumenten niet alleen meer uit kunnen geven c.q. meer uit dúrven te geven, maar ook weer wat hongeriger worden naar boeken lezen en, niet te vergeten: boeken bezitten.

Of dat een reëel perspectief is, wil ik de komende weken toetsen door met vele vakgenoten te gaan praten in andere landen. Hebben zelfs wij, beroepslezers, steeds meer last van inbreuken op onze concentratie? Boet het boek als statussymbool internationaal in aan belang? Et cetera. Dat doe ik in mijn vakantie, en noem me een vakidioot, maar ik praat liever met een boeiende uitgever of agent in New York, Barcelona of Milaan over de passie die we delen, dan met een sieradenverkoper op een overvol strand.

Mochten die gesprekken tot nieuwe inzichten leiden over het boek nu en straks, dan bent u de eerste die erover verneemt. Voor nu wens ik u alvast een mooie zomer toe – en vergeet straks niet een goede roman in uw koffer te stoppen. Dat mogen er ook zes zijn, en scroll nog even terug naar boven voor de auteursnamen.