Podium


Column Joost Nijsen


markzuckerberg.jpg

Suikerberg


Joost Nijsen 07-01-2015

Nog vorige week werd ik door een geslaagde ondernemer verbaasd aangekeken toen ik vertelde in het boekenvak werkzaam te zijn. ‘Zit daar nog toekomst in dan? Bóéken?’ Hij bracht me nog net niet van mijn geloof, al is ook mijn geduld op de proef gesteld.

Maar deze eerste week van het nieuwe jaar leek er ineens een kanteling op te treden in het imago van het product waaraan wij allen met inzet van lijf en leden ook de komende decennia onze boterham willen verdienen.

Mark Zuckerberg van Facebook, de allerlaatste van wie je het zou verwachten, reikte zijn toverstaf uit naar de boekenberg en veranderde deze in een suikerberg.

Nee, uiteraard, daartoe is hij in zijn eentje ondanks zijn miljarden niet in staat. Maar zijn liefdesverklaring aan het lezen van boeken bracht wel meteen van alles op gang, en is vooral zo belangrijk omdat hij de man is die, zo schreef Bert Wagendorp in de Volkskrant, ‘na de uitvinder van de tv vermoedelijk de grootste individuele bijdrage aan de neergang van het boek leverde’.

Dat is niet eens overdreven. Van alle vrijetijdsbestedingen die met het lezen concurreren, is intensief gebruik van social media ongetwijfeld de meest tijdrovende.

De eerste impuls zal uitgaan vanuit de afzonderlijke titels die dankzij aanbeveling door Suikerberg wereldwijd gelezen zullen worden. Dat gaat bestsellers opleveren. Maar belangrijker nog is het positieve effect dat uitgaat op het zieltogende imago van het boek.

DWDD, toch al een bevorderaar van vele kunsten, haakte er direct op in met een gesprek met vooraanstaande ondernemers, onder wie onze eigen Daniel Ropers van Bol.com, over het belang van bepaalde boeken in hun leven. Geen gemiauw over het einde van het boek, maar een driedubbele onderstreping van de betekenis en het plezier dat we uit het lezen van boeken kunnen halen, als aanvulling op het nu ineens ‘oppervlakkig’ genoemde deelnemen aan social media.

Een dag eerder droeg Het Parool aan deze omwenteling bij door een reportage over de wederopstanding van Amsterdamse boekhandels.

Ik heb met open mond dit alles tot mij genomen, met een mengeling van ongeloof en opperste euforie.

Boeken lijken, zo maar van de ene dag op de andere, weer een aansprekend, cool artikel. Wie weet gaan alle afhakers het lezen nu ineens weer als onontkoombaar onderdeel van hun lifestyle beschouwen.

Facebook is voor nogal wat mensen het Kwaad vermomd in triljoenen likes. Maar voor mij kan Markie Suikerberg niet meer stuk. Ik twijfel er niet aan of de CPNB reserveert het erebalkon van het Boekenbal voor onze jeugdige Amerikaan. Dan mag Alexander volgend jaar.

Oproep tot slot: heeft iemand Marks privéadres? Er komen bij Podium wat boeken uit de komende weken die ik hem per luchtpost direct wil toesturen. Hij kan geen Nederlands lezen? Onderschat hem niet! Ik hoorde dat hij in een jaar tijd Chinees leerde spreken. Daarbij vergeleken is het lezen van Nederlandse boeken een peulenschil!