Podium


Column Joost Nijsen


paard_2.jpg

Te paard


Joost Nijsen 23-01-2014

Interessante column in Boekblad Magazine (2014/1) van Bart Van Aken, eigenaar van de Gentse boekhandel Paard van Troje. Vanuit België neemt hij niet zonder verbazing waar hoezeer de boekwinkels in ons land in problemen zijn geraakt. Zijn verwondering is des te groter als hij in aanmerking neemt dat hier nog de vaste boekenprijs overeind staat en allerlei andere spelregels voorkomen dat het een jungle wordt. In België: ‘Geen enkele regel’. Al is er daar een soort beperkte vaste prijs in de maak, waarbij in elk geval in de eerste zes maanden na de publicatie van een boek geen gestunt zou kunnen plaatsvinden bij ‘grootgrutters’.

‘Maar er is meer dan dit,’ zegt hij monter in zijn column, die niet voor niets ‘Frisse wind’ getiteld is.

Hij beschrijft hoe hij en enkele andere goede Vlaamse boekwinkels niet bij de pakken neerzitten. ‘[Wij] diversifieerden ons aanbod en onze beleving en trekken heel veel volk (terug) naar onze boekhandels: meerwaardezoekers, cultuur- en lettervreters, trouwe klanten, niet op zoek naar het-koopje-van-de-dag, niet gebelgd [sic, JN] door de afwezigheid van de voor de hand liggende bestsellers, die ik in Nederland haast in elke winkel naast elkaar zie liggen op de centrale tafels. We houden allemaal zo van bestsellers dat we zouden vergeten dat we ze zelf kunnen maken. Mond-tot-mondreclame weet u wel…’

Ik citeer hem zo uitgebreid omdat ik het zelf niet beter kan formuleren. En volgens mij heeft hij het bij het rechte eind. Je ziet de trend ook in Nederlandse boekwinkels opkomen: de toekomst is niet aan boekwinkels die al te slaafs een doorsnee van het aanbod neerleggen, maar hun eigen keuzes maken. Onbeschaamd kiezen voor kwaliteit, naar inhoud allereerst maar ook naar vormgeving. Het grote publiek laat vooralsnog de boekhandel links liggen (koopt geen boeken, of vooral online, of vooral enkele bestsellers bij ketenwinkels). Mik dan maar onbekommerd op die mooie groep echte ‘meerwaardezoekers’, zoals Van Aken ze noemt. Ik wil niet natrappen (er werken ook zulke aardige mensen!), maar denk hierbij gerust aan het diapositief van een Polare-winkel anno 2014.

Podium gaat de komende jaren juist met die eigenzinnige boekhandels zo veel mogelijk zakendoen, that’s for sure!