Podium


Column Joost Nijsen


Nwjrskrt-Pontiac.jpg

2013


Joost Nijsen 23-12-2013

Op een kerstborrel vertelde een vriendin van een vriendin openhartig dat ze naast verdriet ook genoegen beleefde aan haar recente scheiding. ‘Misschien mijn grootste vreugde in het leven is lezen. Mijn ex vond het vreselijk als ik ’s avonds in bed nog wilde lezen. Nu heb ik het rijk alleen en lees ik me een ongeluk. Heerlijk!’

Dezelfde dag ontving ik een e-mail van een ex-zwager. Hij schreef voor enkele weken met zijn vrouw naar een Kaapverdisch eiland te vertrekken. ‘We hebben besloten de e-reader thuis te laten en weer ouderwets een zware tas boeken mee te slepen.’

Zij hoeven niet te scheiden want houden beiden van lezen.

Een goede vriend vertelde me uit te zien naar de feestdagen. ‘Mijn liefje is van plan het ene museum na het andere te bezoeken. Ik zal vooral thuisblijven, om eindelijk weer eens wat boeken te lezen. Wat zij wel best vindt, want in zo’n museum krijgen we altijd ruzie, zij wil dan plichtmatig alle schilderijen bekijken terwijl ik als een haas door die zalen ren.’

Bespeur ik hier een wederopleving van het boeken lezen?

Voor die gevolgtrekking verkeer ik denkelijk toch in een te atypische, want structureel boekminnende omgeving.

Bovendien weten mijn vrienden tegen wie ze het zeggen. Misschien lazen ze net als u en ik dit hele jaar de mineurberichten in de kranten over het verslechterde boekenklimaat, en wilden ze me vrolijke feestdagen bezorgen.

Lief!

Maar er dienen zich ook harde feiten aan om dit jaar monter af te sluiten. Vooropgesteld: ik ben ervan overtuigd dat voor goede schrijvers altijd lezers blijven bestaan, al zullen we ze moeten blijven verleiden, slimmer en anders dan via de oude methoden. Een kwestie van creatief literair ondernemerschap. Wat daaraan voorafgaat is: uit het duizelingwekkende aanbod van aspirant-auteurs uitsluitend de allerbesten kiezen, en die bij te staan met goede redactie en vindingrijke exploitatie.

Ook wij missen weleens een talent. Soms zie je het gewoon niet of ontgaat ons iets. Zo ben ik gezond jaloers op op Lebowski, die in John Williams een auteur herkende die niet alleen goed is, maar nog beter verkoopt dan thrillers en boeken met zandloperdiëten.

Vaker zien we het wél, als ik op de drempel eens ronduit onbescheiden mag zijn, en er was geen jaar waarin we daarvoor zo veel bevestiging vonden als in 2013.

Als een viersterrenbespreking gelijk mag worden gesteld aan de schouderklopjes die Michelin uitdeelt aan restaurants, kunnen we niet anders dan concluderen dat vele van onze auteurs de sterren van de hemel kookten. Daarbij nam gedurende dit jaar zo’n beetje om de week een van onze schrijvers een nominatie of bekroning in ontvangst. Tot de uitverkorenen behoorden recentelijk Alex Boogers, Valerie Eyckmans, Ingmar Heytze, Wilfried de Jong, Shira Keller, Etgar Keret, Rosa Liksom, Arjen Lubach, Sylvie Marie, Elvis Peeters, George Saunders, Uwe Timm, Kira Wuck (koploopster op het ereschavot van vijf prijzen), en Maarten Zeegers.

Daarbij ondervonden dit jaar drie Podium-auteurs reeksen superlatieven in het Boekenpanel van DWDD: Manu Joseph, Kris Van Steenberge en Alex Boogers.

Nu nog een nieuwe scheidingsgolf, en we zijn er!