Podium


Column Joost Nijsen


Bol1.jpg

Boek.com (2)


Joost Nijsen 07-11-2012

Vorige week schreef ik hier hoe verleidelijk het is voor consumenten om iemand een boek cadeau te doen via bol.com. Immers, als je in een impuls tot zo’n actie wilt overgaan, is het veel makkelijker om dat boek door bol.com te laten versturen dan eerst in een boekwinkel te checken of dat boek er is en het risico te lopen dat je voor niks de straat bent opgegaan. Als het boek voorradig blijkt, zul je het zelf moeten verpakken, voorzien van porto en het weg moeten brengen naar het postkantoor.

Tijdens een paneldiscussie vorige week benadrukte boekverkoper Fabian Paagman dat boekhandels die verzendservice óók kunnen leveren. Ik plaatste de kanttekening dat de boekhandel dan wel de kans heeft laten lopen dat duidelijk te maken aan de consument – want de meeste lezers denken dat alleen bol.com dit kan verzorgen. Dat was Fabian wel met me eens.

Later ontving ik een uitgebreide e-mail van  een bevriende boekverkoopster. Ook zij wees erop dat vele, zo niet de meeste boekhandels inmiddels zijn ingericht op online bestellingen en vroeg zich af of er niet iets aan de beeldvorming gedaan moet worden.

Ja, dat denk ik ook. Meest aangewezen instantie daarvoor lijkt me de overkoepelende boekhandelsorganisatie, de KBB.

Verder vroeg ze of uitgevers en auteurs hier niet een bijdrage aan zouden moeten leveren. Daar heeft ze natuurlijk gelijk in, want hier mag geen misverstand over bestaan: zonder fijnmazig net van voorraadhoudende boekhandels krijgen uitgevers en auteurs het een stuk moeilijker. Ik vind bol.com een uitstekende aanvulling op het boekhandelskanaal, maar feit is dat ‘bol’ geen voorraad houdt, en dus geen wezenlijke bijdrage levert aan de opstart van een uitgave. Als uitgevers vooraf, via aanbiedingsverkoop, geen basiszekerheid zouden hebben omtrent afname, wordt het risico tot een uitgave te besluiten wel heel groot. Bovendien vervalt voor de consument in een denkbeeldige situatie met uitsluitend verzendboekhandels de mogelijkheid zich breed en fysiek te oriënteren op boekaanschaf.

Daarom vind ik haar suggestie om de auteurs te informeren over de mogelijkheid van online bestellen via boekhandels, zeer waardevol. Ze doelt vooral op het voor boekhandel schrijnende geval waarin een auteur via zijn eigen website exclusief de weg wijst naar bol.com.

Ik beloof hierbij plechtig onze auteurs uit de doeken te doen hoe wezenlijk de rol van de boekhandel zal blijven, en hoe bevorderend het zou zijn als schrijvers, behalve op bol.com, voortaan ook wijzen op de vergelijkbare services door vele boekhandels in den lande.

 

Joost Nijsen