Podium


Column Joost Nijsen


1rowling3groter.jpg

Winnen


Joost Nijsen 06-04-2012

Het was een week van winnen. Na maanden van onzekerheid vonden de winkels van Selexyz een nieuwe eigenaar, die ze met de winkels van De Slegte gaat samenvoegen. Dat wordt ongetwijfeld een zware rit, maar het zou mij helemaal niets verbazen als daar onder nieuw bewind verlies weer in winst ging uitmonden. ‘De winkels moeten aanvoelen als een boekenparadijs,’ zei de nieuwe directeur Paul Dumas in NRC Handelsblad. Verfrissend. Een winnaar, denk ik.
Podium won ook. De BookApp van Sidney Vollmer’s debuutroman Alles ruikt naar chocola werd bekroond met een Gouden SpinAward. Misschien kent niet iedereen deze prestigieuze jaarprijs voor creativiteit in digitale communicatie (een mondvol, maar zo heet dat). Onze app, waarin de roman gecombineerd wordt met onder andere een compleet geïntegreerd luisterboek en talloze referenties naar beeld en geluid, werd winnaar in de categorie Innovatie. Een fantastische bekroning, waarmee we bedrijven als KLM en Douwe Egberts achter ons lieten. Check it out: www.spinawards.nl.
En de week begon al zo bevredigend met een vrolijke bijeenkomst rond de M.J. Brusseprijs, een nog jonge maar rap aan reputatie winnende bekroning van het beste journalistieke boek (georganiseerd door het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten). Het land van zijn vader van Greta Riemersma, over Marokko, was met vijf andere non-fictie boeken gekozen uit liefst 140 titels. Dat was, met alle lovende woorden van de jury, al zo vererend dat we ons de witte wijn na afloop goed lieten smaken, ook al ging de prijs uiteindelijk naar een ander.
Annejet van der Zijl, die de M.J. Brusseprijs in 2011 won met haar boek over Prins Bernard, kreeg donderdag in The Grand de Gouden Ganzeveer overhandigd door Remco Campert (die hem vorig jaar won). Podium is niet haar uitgever, maar het gaf ook mij een gevoel van ‘winnen’ dat een auteur van goed geschreven en geresearchte biografische en historische non-fictie, in deze hapsnap-tijden zó in het zonnetje werd gezet. Kwaliteit in boekenland bewijst zich altijd, zo niet morgen, dan overmorgen, of over tien jaar. Een motto om in te lijsten en juist in deze voor boekhandels en uitgevers moeilijke tijden steeds opnieuw voor ogen te houden.