Podium


Column Joost Nijsen


O JA, DE TOEKOMST


Joost Nijsen 10-01-2012

Laten we het jaar in alle eenvoud beginnen en de toekomst van het boek voorspellen. Daarvoor wend ik mij tot de laatste nieuwsbrief van Mediafacts. De allerlaatste, nationale en internationale berichten rondom boeken en lezen hebben ze er weer alert in bij elkaar geveegd. Kunnen we meteen onze onzekerheid bij de winterkleding wegbergen. Zo heeft de Kindle zijn beste tijd gehad, schrijft ene Matt Alexander, die er vroeger altijd zo’n fan van was: ‘If you can have one device that accomplishes everything, like an iPad, why carry another?’
Helder! Daaronder staat de reactie van een andere early adopter, die opmerkt de iPad eigenlijk wel te zwaar te vinden. Hij ziet uit naar een veel lichter en goedkoper leesapparaatje.
Goh, ineens kritiek op zowel de Kindle als de iPad. Dat wordt onverwachts versterkt door een ander bericht van Mediafacts: trendwatcher Vincent van Dijk heeft dit jaar geopend met de voorspelling dat 2012 weer helemaal het jaar van het aloude boek wordt: lezen van papier wordt weer hot!
Hèhè, is me dat een opluchting, want ik heb helemaal niets tegen vernieuwing, maar dat verdienmodel van het digitale lezen, dat is nog steeds geen uitgever duidelijk.
Maar boem, daar springt ineens een ander kopje in het oog, zo niet snoeihard tussen beide ogen in: ‘Na boekwinkel gaat ook uitgever eraan.’ Aanleiding voor deze verwachting is het besluit van Spiderman-acteur James Franco om het contract voor zijn komende boek rechtstreeks te sluiten met Amazon, zoals al andere commerciële auteurs deden, onder wie goeroe Deepak Chopra. Amazon is ook de trotse verspreider van de Kindle.
Maar… die Kindle is toch niet meer handig, omdat die leesfunctie ook in tablets zit als de iPad? Enne… lezen van papier was toch juist de toekomst?
Dat laatste wordt alvast onderschreven door mijn favoriete columnist Bert Wagendorp, die in de Volkskrant schrijft dat de problemen bij Selexyz zijn begonnen toen die harteloze naam eraan gegeven werd, als start van inderdaad onzalig gebleken strategieën. Wagendorp wijst op de VS waar blijkt dat de verkoop via Amazon inzakt in plaatsen waar goede boekwinkels worden geopend. Als je dan óók nog eens leest dat machtige Chinese auteurs hun hoofd niet in de schoot leggen en Apple aanklagen omdat ze via iBook Store illegale kopieën van hun boeken verkopen, dan zeg ik: wie denkt dat de toekomst van het lezen in handen is van Amazone en Apple, en dat gewone boeken in gewone boekwinkels hun beste tijd gehad hebben, die onderschat wat Wagendorp zo mooi noemt ‘de onvermoede vitaliteit’ van het boek.