Podium


Column Joost Nijsen


AANVALLEN


Joost Nijsen 13-09-2011

Fasten your seatbelts: een nieuw boekenseizoen is begonnen. Zoals altijd in september. Vanaf deze plek alvast mijn oprechte verontschuldigingen aan al mijn naasten voor sociaal wangedrag tot aan Sinterklaas. Presentaties, festivals, borrels en diners, Frankfurt, besturen, hot deals… kennelijk hebben we het met elkaar zo geregeld in dit vak dat we pieken in twee kwartalen: herfst (tot aan feestdagen) en lente (inclusief Boekenweek). In de winter en de zomer kunnen we dan bijkomen en zorg besteden aan lichaam & geest van onszelf en onze dierbaren.
Komend seizoen wordt het extra, eh, uitdagend vanwege de lichte crisisstemming in het boekenvak. Boeken waarvan in andere jaren ‘bij aanbieding’ (in de voorverkoop) tienduizend exemplaren verkocht werden, gaan nu met duizenden minder de winkel in. Boeken waarvan in andere jaren vooraf slechts enkele honderden exemplaren verkocht werden, komen in de gevarenzone. Podium gaat daar als volgt op reageren.
1. De verwachtingen temperen en de broekriem aantrekken. Je hebt vette en magere jaren. Misschien breekt er een jaar aan met minder boekenverkoop. Remedie: berusting en geen paniek.
2. Survival of the fittest: er mogen dan minder mensen op de markt rondwandelen, óns kraampje moet men bezoeken want óns fruit is vers en delicieus. We gaan dus, gewapend met keelsnoepjes en hoestpastilles, onze stem verheffen, vanaf nu tot aan de feestdagen.
3. Hoewel het voor uitgevers moeilijk is te verkroppen dat boekwinkels mondjesmaat inkopen en weinig risico nemen, hebben we die boekwinkels toch echt nodig voor de toekomst. We zullen ze niet schofferen maar waar we kunnen op maat bedienen.
4. Ons als voorheen geheel verlaten op die boekwinkels is in deze tijden te riskant. We hebben onze ogen open voor additionele kanalen, van internetboekwinkels tot ‘business-to-business’ (nog steeds onbegrijpelijk dat bedrijven zo weinig boeken door hun kerstpakketten roeren). Vindingrijkheid is daarbij een vereiste. Als de consument ons niet meer zoekt, en als de boekwinkel niet meer voor alle boeken en genres de poortwachter kan zijn, dan zullen we die consument zelf opzoeken. (Als dit dreigend klinkt, dan past dat geheel binnen de strategie van de-fitste-overwint.)
Zaterdag aanstaande is er een eerste initiatief: de duizenden bezoekers van de Nacht van de Poëzie krijgen door middel van zilver- en goudkleurige boekenleggers de kans geboden zich in te schrijven voor ons eigen poëzieclub: Podium Poëziepost. Voor € 25 per jaar ben je lid en krijg je naast twee dichtbundels per jaar en veel actuele informatie, ook een welkomstgeschenk in de vorm van een bibliofiel boekje met een niet eerder gepubliceerd gedicht van poëzieprinses Tjitske Jansen. Doel is de verkoop te verhogen, maar ook het klimaat voor poëzie te verbeteren, waar uiteindelijk de goede boekwinkels ook weer van profiteren.
Let’s go!