Podium


Column Joost Nijsen


beeld_column_hello_goodbye.jpg

Hello Goodbye


Joost Nijsen 15-06-2012

Vaarwel, oude website. Je hebt jaren dienst gedaan, maar nu moet je met pensioen. Een ferme handdruk namens alle bezoekers van het eerste tot het laatste uur.

Ooit was ik hoofdredacteur van Boekblad. Dat toen nog wekelijkse vakblad bereikte zo’n 4.000 boekenvakgenoten. Ongeveer net zo veel mensen vereerden jarenlang elke week onze website met hun bezoek.  Dat gaf ons een ultiem gevoel van verbondenheid met collega’s, schrijvers, boekverkopers, journalisten, vertalers en andere boekenliefhebbers.

Goodbye, site. Ga nu maar genieten van je welverdiende rust. We zullen je ons blijven herinneren als een brug tussen de oude tijd, waarin internet nog niet bestond, en de nieuwe tijd, waarin websites net zo alledaags zijn geworden als folders, telefoon en post.

Het is dan ook niet zozeer met een gevoel van opwinding dat we deze nieuwe site in de lucht brengen, als wel vanuit… hoe zal ik het zeggen, kalme professionele afwegingen. Voorbij is de tijd dat we dachten dat met een website (een website, wow!) zich een ingrijpende revolutie zou voltrekken. Het is niets meer of minder dan een platform om informatie te bieden. Daarbij richten we ons nu sterker op de lezers, die om uiteenlopende redenen op zoek zijn naar gegevens over onze boeken, onze schrijvers en onze activiteiten.

Dat alles kunt u hier vinden, in een stramien en vormgeving die sterk zijn aangepast  aan de wensen en noden van deze tijd. Gaandeweg zullen we er nog elementen aan toevoegen, zoals een webshop, en zullen we Facebook en Twitter nog verder integreren.

De thrill die we ooit voelden bij een heuse website, voltrekt zich nu in het universum van de social media. Ook Uitgeverij Podium en sommige van haar medewerkers, zoals ondergetekende, bewegen zich op Facebook en Twitter. Wat daar de toegevoegde waarde van is zal gaandeweg blijken – ze zijn ieder geval een instrument dat we, net als de website, hebben toegevoegd aan het arsenaal van onze communicatiemiddelen.
‘Weet je nog, hoe we in het boekenvak rond 2010 massaal in de weer gingen met social media? Wat ontroerend, achteraf, dat we destijds dachten dat het ons leven zou veranderen!’ Tegen die tijd is er weer iets nieuws natuurlijk. Het is een opwindende gedachte dat we nu nog geen idee hebben van wat dat zal zijn.

Zoals we ook nog geen idee hebben of het traditionele boekenbedrijf over tien jaar nog overeind zal staan. Zullen we over een tijdje verbaasd zijn dat we gedurende deze jaren serieus vreesden dat het papieren boek en daarmee het aloude boekenvak zou verdwijnen? Of belanden we straks echt in heel nieuwe vormen van ‘verhalen’ exploiteren? Gaat de boekhandel verdwijnen zoals de klassieke platenhandel zo goed als verdwenen is? Of is het boekenvak toch echt heel iets anders dan de muziekindustrie, en zal het boek nog vele decennia, zo niet eeuwen, de ultieme leesmachine blijken?

Ik beloof u alles op de voet te blijven volgen, in dit mooie hoekje van onze nieuwe website. Blijf ons volgen. We hebben de beste schrijvers en de leukste uitgeverij van Nederland en dit is de plek om alle ontwikkelingen in het boekenvak scherp in de gaten te houden.