Podium


Column Joost Nijsen


Klei No. 1!


Joost Nijsen 01-04-2010

Het is een leuk vak hoor, uitgeven. Mocht u daar nog aan twijfelen. Via schrijfster Judith Uyterlinde klopte in 1992 ene Nicolaas Klei bij me aan, bij Nijgh & Van Ditmar nog. Ik vind hem noch mezelf veranderd, maar dat is natuurlijk wel 18 jaar geleden. We zijn sindsdien als auteur en uitgever onlosmakelijk aan elkaar verbonden, en mocht er al eens afstand dreigen (zoals in elk huwelijk), dan worden we daarvan alleen al afgehouden door het simpele feit dat we elkaar in onze woonstraat voortdurend ontmoeten. Dat zulks meestal bij de glasbak plaatsvindt, zal dan weer weinigen verbazen – waarmee niet beweerd wil zijn dat we veel drinken: Nicolaas spuugt alle wijn die hij proeft weer uit, en als uitgever heb je voor alcoholisme tegenwoordig helemaal geen tijd.
Enfin. We zijn inmiddels vele boekpublicaties verder (met woordspelige titels als Onder de kurk en Over de tong en Tot op de bodem), en hebben het drinkgedrag van tenminste honderdduizenden wijnliefhebbers diepgaand beïnvloed door de jaarlijkse Supermarktwijngids. Het is een wonder dat supermarkten ons geen premies aanreiken. Dat is allemaal te danken aan Nicolaas, die vriendelijk is, maar onafhankelijk en onomkoopbaar. Dat belonen wijnconsumenten met hun vertrouwen in zijn gidsen, en dat beloont het wijnmagazine WINELIFE deze week door Nicolaas op nummer één te plaatsen van de vijftig meest invloedrijke mensen in de Nederlandse wijnwereld. Nummer één! Dat was nog even niet voorstelbaar, achttien jaar geleden, toen de kleine Klei nog in de schaduw stond van veteranen als Hubregt Duijker…
Ik wil Nicolaas vanaf deze plek dan ook uitbundig feliciteren met zijn terechte benoeming tot Neerlands leidende wijndeskundige. WINELIFE  omschrijft hem treffend als ‘de Olivier B. Bommel van de wijnwereld, gekleed in keurige tweedjasjes en met bescheiden bril op de neus (…) Bekend om taalvondsten als “Omfietswijn”.’ (Laat ik niet verhullen dat ik Nicolaas destijds heb afgeraden dat woord te gebruiken – hij sloeg m’n advies in de wind, met als resultaat dat dit woord nu volkomen in onze taal is ingeburgerd.)
Alsof zijn doorbraak al niet overtuigend genoeg is, zal in de Amsterdamse brasserie Dauphine op 15 april aanstaande door weer een ander wijninstituut (By the Grape) een glossy magazine gelanceerd worden getiteld NICOLAAS. En dat gaat dan niet kolommen lang over Sinterklaas, maar over de goedheiligman van de wijn zelf: Nicolaas Klei.
Dit alles is het beste bewijs voor de optimistische stelling dat kwaliteit op de lange duur altijd tot herkenning en succes leidt. Want als nou íemand op geen enkele wijze gestreefd heeft naar publieke bekendheid, dan is het wel Nicolaas: bezorg hem een paar goede flessen wijn (doe er wat goede worst en kaas bij), laat de schrijver zijn laptop openslaan, en geloof mij nou maar: méér heeft de Bommel van de wijn voor zijn dagelijkse geluk niet nodig.
Santé!