Uitgeverij Podium


Nieuws

Omslag_2D.jpg
28-05-2018

Lodewijk Asscher publiceert boek bij Podium

Toen hij jong was, bekende hij ooit aan Frénk van der Linden, wilde hij concertpianist worden, of romanschrijver. Hij werd politicus – rond zijn veertigste al een van de belangrijkste van deze tijd. 

Maar de voormalige vice-premier en nog immer boegbeeld van de PvdA, ontwikkelt zich nu óók verder als schrijver: Opstaan in het Lloyd Hotel wordt een van die zeldzame politieke boeken die niet alleen ontwapenend en onthullend zijn, maar ook onderhoudend, moedig en visionair. Een ware verademing in een tijd waarin politici eerder een ‘merk’ lijken te willen zijn dan ‘denker & schrijver’. 

 

IMG_2272

Lodewijk Asscher, journalist Michiel Zonneveld (l.) en

uitgever Joost Nijsen (r.) tekenen het contract bij Podium.


In Opstaan in het Lloyd Hotel, in dat hotel deels opgetekend, laat Asscher alle thema’s de revue passeren waarmee politici worstelen: vrijheid, werk, onderwijs, Europa, identiteit en moraal. Niet in politieke soundbites, maar vanuit zijn rijke persoonlijke ervaringen, in een stijl net zo beheerst en ontspannen als de samenleving die hij voor ogen ziet.
 
Asscher publiceert zijn boek bij Podium, onafhankelijk uitgever van literatuur (Renate Dorrestein, Michel Faber, Johan Harstad, Etgar Keret, Alex Boogers, Arjen Lubach e.a.) en literair-journalistieke non-fictie (Antjie Krog, Joris Luyendijk, Joeri Boom, Marcia Luyten, Hans Aarsman, Janneke Vreugdenhil e.a.).
 
Het verschijnt in januari 2019. Tot de lancering behoren o.a. een debatavond met politieke kopstukken en een intensieve tournee langs boekhandels en bibliotheken.
Asscher werkt voor dit boek samen met journalist Michiel Zonneveld (die eerder o.a. boeken schreef met Femke Halsema en een boek met Bas Soetenhorst over Bram Peper). 

Column Joost Nijsen

  • 1Naamloos.png

    Wat verkoopt?

    28-09-2020 -

    Voor een echte analyse van wat heden ten dage in Nederland goed verkoopt, moet je vanwege seizoenseffecten een heel kalenderjaar als grondslag nemen. In de zomer zie je veel verkoop van spannende boeken en andere ontspanningslectuur, in de Kinderboekenweek natuurlijk veel kinder- en jeugdboeken, richting feestdagen veel cadeauboeken, rondom de Boekenweek veel Nederlandse literatuur… Wat dit betreft is de boekhandel niet veel anders dan de groenteboer, die in de zomer veel aardbeien verkoopt en in de winter veel boerenkool.