Podium


Nieuws

vvh9789057598104.jpg
10-01-2017

Internationale doorbraak Janneke Vreugdenhil

Het succesvolle kookboek Solo Food van culinair journaliste Janneke Vreugdenhil gaat nog in 2017 verschijnen in het Verenigd Koninkrijk. Na een korte maar stevige veiling werden de vertaalrechten gegund aan HarperCollins, voor het nieuwe imprint HQ. HQ zal voor distributie van deze Nederlandse titel in de US, Australië en Nieuw-Zeeland samenwerken met partners binnen HarperCollins, een van de grootste uitgeefconcerns ter wereld. De deal kwam tot stand dankzij samenwerking van Podium met agente Cathryn Summerhayes van het toonaangevende agentschap Curtis Brown UK.

 

Janneke Vreugdenhil, die via haar journalistieke werk al enige tijd contacten onderhoudt met populaire food writers als Donna Hay, Nigella Lawson en Mark Bittman, is verguld met haar aanstaande doorbraak in Engeland. Naar verwachting van Curtis Brown zal Vreugdenhils opmars niet tot het Engelstalige taalgebied beperkt blijven.

 

Solo Food is Vreugdenhils eerste uitgave bij Podium. Van de Nederlandse editie werden in korte tijd al ruim 10.000 verkocht. ‘Een verkwikkend feestje voor kok en gast ineen,’ schreef haar collega Yvette van Boven. ‘Ook niet-singles kunnen hier wat van leren, ik wil alles uit dit boek eten. NU!’

 

Vreugdenhil werkt aan een volgende uitgave, en is bovendien verbonden aan Podium als adviseur voor het groeiende ‘upmarket’ kookboekenfonds.

Column Joost Nijsen

  • Medeweten_9789057596971_VP.jpg

    KLEUR

    06-04-2017 -

    Een uitgever is op zichzelf niks. Ja oké, het is iemand die schrijvers naar lezers leidt, prima. Maar beken eens kleur? Waarom doe je dat, hoe doe je dat, en welke schrijvers leggen hun lot dan in je handen? 

    Die laatste vraag krijg je het vaakst voor de kiezen. Want Podium? Zegt meeste mensen niks, althans, buiten wat dan tegenwoordig heet je ‘bubble’.