Podium


Nieuws

CQ-JCbZUAAAwYgd.jpg
11-10-2015

Inge Schilperoord wint Bronzen Uil 2015

De jury van De Bronzen Uil maakte op 10 oktober op het literair festival Het Betere Boek - een organisatie van het Willemsfonds - de winnaar van De Bronzen Uil 2015 bekend. Inge Schilperoord wint met haar boek Muidhond 5.000 euro en het bronzen beeld van een uil.

 

De roman werd unaniem lovend ontvangen (klik voor een overzicht van alle kritieken). Afgelopen zomer werden de filmrechten al verkocht, evenals o.a. de Engelse en Franse vertaalrechten aan respectievelijk Pushkin Press en Belfond. Ook is de roman genomineerd voor de shortlist van de ECI Literatuurprijs.

 

De jury, onder leiding van Jos Geysels en verder bestaande uit Anna Luyten, Marnix Verplancke, Sylvain Peeters en Dirk Verhofstadt, was onder de indruk van de intense spanning die wordt opgebouwd en resulteert in een beklijvend verhaal. Deze spanning slaat over op de lezer, die afwisselend wordt aangetrokken en afgestoten. Muidhond is geschreven in een verrassende stijl. De auteur observeert de leefwereld van het personage en trekt zo de lezer mee in zijn denkwereld. Schilperoord velt daarbij geen moreel oordeel, aldus de jury.

 

Column Joost Nijsen

  • 1Omslag_column.jpg

    ONSTERFELIJK

    07-02-2018 -

    Je krijgt er eigenlijk nooit echt de vinger achter. Boekpromotie. Effect van marketing van boeken. Soms denk je alles al meegemaakt te hebben en precies te weten hoe de hazen lopen. Bij elk boek denken we meestal al vanaf de conceptie diepgaand na over de aard en essentie ervan en de doelgroepen en de middelen die doelgroep te bereiken. Het begint met titelkeuze en omslag, en met een publiciteitsplan met alles erop en eraan. Alles in nauw overleg met de auteur (als hij wil). Dan gaan we aan de slag.