Podium


Nieuws

UP 1001 Covers Kluun_DEF0.jpg
12-07-2011

Aan de Amsterdamse nachten

 Schrijver Kluun werkt samen met Parool-journalist Hans van der Beek aan een boek over het Amsterdamse nachtleven. Aan de Amsterdamse Nachten wordt een Top 100 van de meest spraakmakende clubs, kroegen en bordelen die het gezicht van Amsterdamse nachtleven bepalen en hebben bepaald.

Kluun: ‘We schrijven over de kroegen waar de VOC haar soldij aan de bemanning betaalde (café In ‘t Aepjen); de eerste homodancings als De Odeon Kelder; krakerscafé Vrankrijk; de hoogtijdagen van de iT, de RoXY, Mazzo en Richter; de tenten die nu hip & happening zijn zoals Jimmy Woo en Trouw en niet te vergeten klassiekers als Paradiso, Melkweg, Café Nol en La Bastille, Hoppe en YabYum.’

Kluun en Van der Beek interviewden barmannen, clubeigenaren, dealers, stamgasten, portiers en danseressen. Bovendien hebben de auteurs aan tientallen bekende Amsterdammers hun favoriete Top 3 gevraagd, van De jeugd van tegenwoordig tot A.F.Th. van der Heijden.

Bij het samenstellen van de Top 100 wordt rekening gehouden met onder meer: de tijd dat een tent bestaat of heeft bestaan (zo claimen café Chris, Karpershoek en Papeneiland alle drie het oudste café van Amsterdam te zijn), hoe spraakmakend ze zijn of waren (YabYum staat in Top 25 bekendste Nederlandse merken ter wereld), hoeveel mensen er zijn geweest (in Paradiso kwamen vanaf de oprichting in 1968 bijna 14 miljoen mensen), hoe karakteristiek ze zijn (in café Brandon is zelfs in de twintig jaar dat het gesloten was geen stoel verzet), en ten slotte: de stem van het publiek.

 Zij kunnen hun Top 3 tot en met 29 juli aanstaande doorgeven via Facebook (www.facebook.com/aandeamsterdamsenachten) of Twitter (#aandeamsterdamsenachten).

 

Aan de Amsterdamse nachten verschijnt half november.

 

Column Joost Nijsen

  • horizon-b-2.jpg

    NIEUWE WEGEN

    23-10-2018 -

    Met gezonde jalousie de métier vernam ik over het initiatief van de nieuwe uitgeverij Pluim, van Mizzi van der Pluijm, om 5% van de aandelen over te hevelen naar de eigen schrijvers, die dit aandeel beheren in een coöperatie. Geld vloeit er pas binnen als er winst gemaakt wordt, maar het is zelfs zonder direct uitzicht op dividend een slimme manier om de schrijvers nauwer bij de uitgeverij te betrekken, en het risico op transfers te verlagen.