Podium


Nieuws

06-05-2011

Peter Pontiac wint Marten Toonderprijs 2011

Striptekenaar Peter Pontiac wint de Marten Toonderprijs 2011, de belangrijkste Nederlandse stripprijs. De Marten Toonderprijs is een oeuvreprijs die wordt uitgereikt aan een striptekenaar die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan het beeldverhaal. Pontiac heeft met Kraut volgens de jury de beste Nederlandse graphic novel getekend én geschreven. Zijn werk is vernieuwend. Hij heeft iets aan de Nederlandse strip toegevoegd wat er nog niet was: een combinatie van schrijver- met kunstenaarschap.
Peter Pontiac (1951) groeide als tekenaar van undergroundartiest naar internationaal erkende en geroemde kunstenaar. Hij volgde geen enkele opleiding om te leren tekenen. Zijn eerste werk waren covers voor bootlegboeken met songteksten van The Rolling Stones en Bob Dylan. Hij publiceerde aan het begin van zijn carrière in Nederlandse undergroundbladen als Tante Leny Presenteert en Modern Papier en in Spaanse en Amerikaanse undergroundbladen. Muziek, rock ‘n’ roll is altijd een belangrijk thema voor hem gebleven, maar hij maakte ook de zevendelige autobiografische reeks Peter Pontiac Review. In 2000 publiceerde hij Kraut, over het leven van zijn vader die Kriegsberichter was tijdens de Tweede Wereldoorlog en roddeljournalist nadien. Hij is ook bekend als illustrator voor onder andere Oor, NRC Handelsblad, AD. Zijn werk is geëxposeerd in Amsterdam, Brussel, Barcelona, Blois, Angoulême en Rio de Janeiro.
Bij de prijs hoort een overzichtstentoonstelling in het Graphic Design museum Breda. De tentoonstelling opent op 9 september, de dag van de prijsuitreiking, en duurt tot 27 november 2011.

Column Joost Nijsen

  • Huib_Modderkolk_2_c_Ruud_Pos_-_rechtenvrij_mbt_prom.jpg

    BLINK: HUIB

    09-12-2019 -

    Achteraf snapt iedereen op een uitgeverij waarom dat ene boek een bescheiden afzet vond (zoals een filmhuisfilm), en een ander boek de bestsellerlijst beklom. In de maanden voorafgaand aan verschijning heerst minder stelligheid. Immers, als je zo zeker weet waarom boek X geen hit kan worden, geef het dan niet uit. Of neem je verlies bij aanvang, maak een minimale oplage (500 exemplaren) en stop er geen euro promotiegeld in. Bij wijze van spreken.