Podium


Nieuws

Heytze.jpg
12-11-2008

Ingmar Heytze wint C.C.S. Crone Prijs 2008

De tweejaarlijkse C.C.S. Croneprijs is dit jaar toegekend aan de Utrechtse dichter Ingmar Heytze. De jury noemt zijn poëzie helder en toegankelijk. Zijn taalspel en unieke stijl getuigen van groot meesterschap. Utrecht en haar inwoners spelen een belangrijke rol in zijn werk en dat maakt hem tot een goed ambassadeur van deze stad. Burgemeester Aleid Wolfsen zal de prijs op donderdag 27 november uitreiken. De prijs bestaat uit een oorkonde en € 10.000.

Ingmar Heytze (1970) studeerde Algemene Letteren in Utrecht. Sinds 1997 publiceerde hij zes dichtbundels, drie dagboeken en een bundel miniaturen. Heytzes laatste bundel Elders in de wereld verscheen in februari 2008. Utrechters kennen hem ook van zijn wekelijks gedicht in het AD Utrechts Nieuwsblad. Door zijn thema’s is de dichter niet alleen voor Utrecht belangrijk, maar ook voor de Nederlandse literatuur van waardevolle betekenis, concludeerde de jury. Ook zijn zij van mening dat de rek in de groei van zijn oeuvre er nog niet uit is.

In februari 2009 verschijnt van Ingmar Heytze bij Uitgeverij Podium een bundeling van zijn mooiste Utrecht-gedichten onder de titel Utrecht voor beginners.

In 2002 werd de C.C.S. Crone Prijs, de literatuurprijs van de Stad Utrecht, door het college van burgemeester & wethouders ingesteld. Deze prijs is bedoeld voor (jonge) auteurs die met hun werk van betekenis zijn voor de stad en de regio van Utrecht. De jury bestond uit professor Maarten van Rossem, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit van Utrecht, Hans Bouman, letterkundig medewerker van de Volkskrant en vertaler en Gina van de Berg, voorzitter van het Poëziecircus, een literair podium.
Eerder wonnen Manon Uphoff (2002), Ronald Giphart (2004) en Arthur Japin (2006) deze prijs.

lees hier het juryrapport:

Juryrapport C.C.S.Croneprijs 2008

De C.C.S. Croneprijs is een prijs van de gemeente Utrecht, vernoemd naar een man die Utrecht als het decor van zijn proza koos. Tot nu toe zijn het telkens proza-auteurs geweest die de prijs in ontvangst mochten nemen. Terechte prijswinnaars, maar in de schaduw van de Dom zijn ook heel veel dichters groot geworden. We hoeven niet ver terug te gaan in de Utrechtse geschiedenis om Marsman, Engelman en Nijhoff tegen het lijf te lopen op de Oude Gracht of bij het Maliebaanstation. De jury heeft ervoor gekozen de prijs toe te kennen aan een dichter die het heden en het verleden van zijn stad en haar inwoners te verwerken in zijn poëzie: Ingmar Heytze.
Naast cultureel conservator kan Heytze ook gezien worden als bouwer aan het huidige literaire klimaat in Utrecht. Hij heeft de aanzet gegeven tot talloze literaire evenementen, waaronder recentelijk het Huis van de Poëzie en heeft daarmee Utrecht tot ver over de provinciegrenzen op de kaart gezet. Als Utrecht zichzelf tweede literaire stad van Nederland noemt, is dat mede dankzij deze dichter.
Voor zijn inzet in het letterenveld zou Heytze een lintje moeten krijgen. De C.C.S. Crone-prijs ontvangt hij voor zijn oeuvre: zes succesvolle poëziebundels, prozaminiaturen en drie dagboeken, waaronder een Utrechts. Gedichten van zijn hand vind je op muren hier in de dichterswijk en in de meest toonaangevende bloemlezingen van Nederland. De jury is unaniem van mening dat Heytzes poëzie is uitgegroeid tot een serieus te nemen, volwassen kunstvorm die ook voor de toekomst nog veel belooft.
Heytzes werk lijkt op het eerste gezicht bedriegelijk helder en zelfs de minst ervaren poëzielezer kan een ingang vinden tot zijn poëzie. Dat zijn gedichten bij herlezing een gelaagdheid hebben die zich niet makkelijk laat duiden is een fascinerende verrassing voor de meer geoefende lezer, en maakt dat zijn poëzie blijft boeien. Heytze heeft zichzelf wel eens een handwerksman genoemd die taal tot dichtwerk smeedt. Inderdaad, het is ’superieur ingenieurswerk met woorden’.
Heytze is een dichter voor alle Utrechters en voor de Domstad. Of, zoals hij zelf zegt:’Utrecht is mijn universum’.
Het Museumkwartier, het Lucasbolwerk, de eeuwige Dom, ze vormen het decor voor zijn poëzie en iedere Utrechter zal de locaties kunnen aanwijzen waarlangs ‘een bonten stoet van paladijnen, Maartse hazen, kloosterlingen, rubensvrouwen en Romeinen’ in zijn gedichten slingert.
Tegelijkertijd zijn de thema’s die er in zijn proza en poëzie aan de orde komen -liefde, verlangen, vertwijfeling  sterfelijkheid, vergankelijkheid, en angst- zo universeel dat zijn werk ook moeiteloos buiten Utrecht begrepen kan worden. Je hoeft het beeldje van Anne Frank op het Janskerkhof niet te hebben aangeraakt om er in gedachten bloemen bij te leggen. Heytzes woorden houwen beelden, bouwen een stad. Meer nog; waar ook ter wereld; in zijn gedichten kun je wonen, in zijn gedichten ben je thuis. Dat maakt deze dichter de meester van het Utrechts Universalisme.

 


 

Column Joost Nijsen

  • Balancing_act_900_450_90_s_c1_smart_scale.jpg

    Balanceerkunst

    06-12-2016 -

    Een producent heeft andere kwaliteiten en drijfveren dan een winkelier. Hij is bedenker en marketeer van producten, waar de detaillist uit een veelheid van producten een keuze maakt om daar vervolgens zijn klanten mee te bedienen.